Leef-, leer- en werkklimaat

Het leerklimaat in de leefgroep en het leerklimaat in de klas is zeer bepalend voor de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren. Een positief klimaat zorgt voor een groter gevoel van veiligheid, leidt minder tot agressief gedrag en kinderen en jongeren zijn meer gemotiveerd om hun gedrag bij te sturen en om te leren. Ze voelen zich ook meer verantwoordelijk en zijn emotioneel stabieler.

Het werkklimaat in een team of organisatie straalt af op het leef- en leerklimaat in leefgroepen en klassen.  In een positief werkklimaat werken teamleden goed samen, ze voelen zich veilig en staan open voor feedback. Ze hebben plezier in hun werk en er is minder kans op burn-out en langdurige afwezigheid. 

In samenwerking met de onderzoeksgroep van Peer van der Helm van de Hogeschool in Leiden,  is Create gemandateerd om het leef-, leer- en werkklimaat in voorzieningen en scholen te onderzoeken en te evalueren.  Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek en de noden binnen de organisatie kunnen we teams of organisaties coachen om te streven naar een beter leef-, leer- en/of werkklimaat.

Leefklimaat in leefgroepen

Het leefklimaat wordt gemeten aan de hand van gestandaardiseerde vragenlijsten die door de kinderen en jongeren worden ingevuld. De vragen peilen naar de mate van ondersteuning, de groeikansen, de aanwezigheid van repressie en naar sfeer. De onderzochte factoren zijn gebaseerd op de elementen verbondenheid, competentie en autonomie uit de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci.

Leerklimaat in klassen

Het leerklimaat onderzoeken we door de leerlingen gestandaardiseerde vragenlijsten te laten invullen. Op die manier onderzoeken we de mate van ondersteuning, aanwezigheid van disruptief gedrag, groepsdynamiek, leeratmosfeer en groei.  De onderzochte factoren zijn gebaseerd op de elementen verbondenheid, competentie en autonomie uit de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci.

Werkklimaat in teams

Met gestandaardiseerde vragenlijsten onderzoeken we volgende aspecten van het werkklimaat: leiderschap van de leidinggevenden, team functioneren, werkmotivatie, werkgeversverplichtingen en werknemersverplichtingen. Analyse van de resultaten brengt niet alleen het werkklimaat in beeld, maar maakt ook de link met leef- of leerklimaat.

Verdere mogelijkheden:
  • introductie over leef-, leer- en werkklimaat binnen het team: achterliggende theorieën, praktijkvoorbeelden, mogelijkheden voor de eigen organisatie of school
  • meting van leef-, leer- en/of werkklimaat: standaard is er de meting, de verwerking van de resultaten en gerichte feedback. Aanvullend is er mogelijkheid tot coaching om vanuit de resultaten en evaluatie tot gerichte acties te komen zodat het klimaat kan verbeteren.
Voor alle vragen en info:

Stuur een mail naar info@vccreate.be of bel naar 09/226 70 70 en vraag naar Anke Maes.

BOARD Team