Kleuter onderwijs

Foto van Kleine klassen

Kleine klassen

Onze kleuterklas biedt kleine groepen aan van 7 à 8 kleuters. Zo zijn onze leerkrachten in staat om maximaal in te spelen op de noden van onze kleuters.

Foto van Multidisciplinaire samenwerking

Multidisciplinaire samenwerking

In onze school werken we vanuit een multidisciplinair team. Het paramedisch team, de orthopedagoog en de pedagoog maar ook het MFC werken geïntegreerd samen om tegemoet te komen aan het individueel handelingsplan van het kind.

Foto van Taalinitiatie

Taalinitiatie

Vanaf de kleuterklas willen we maximaal inzetten op de taalontwikkeling van onze leerlingen. Kleuters met een sterk ontwikkeld taal- en denkvaardigheden kennen namelijk meer schoolsucces op lange termijn.

Foto van Projectmatige thema's

Projectmatige thema's

Het actief en ervaringsgericht leren staat centraal in de kleuterklas. Via deze manier worden nieuwe leersituaties aangereikt die zoveel mogelijk aansluiten bij de leefwereld van de kinderen. In de klas wordt projectmatig gewerkt om de leerlingen kennis te laten maken met zichzelf en de wereld. De projecten sluiten steeds aan bij de leerplannen (volgens OVSG) en de te behalen ontwikkelingsdoelen.

Foto van Gedrag en emoties

Gedrag en emoties

In de kleuterwerking leren we jonge kinderen gepast omgaan met soms overweldigende gevoelens. Om de sociaal-emotionele groei van de kleuter te stimuleren wordt reeds vanaf de kleuterklas ingezet op concrete methodieken.

Foto van Executieve functies

Executieve functies

Sterke executieve functies bij kleuters zijn van groot belang voor leerprestaties zoals rekenen en leren lezen, voor de schoolrijpheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind.

Foto van Op maat van het kind

Op maat van het kind

Onze kleuterwerking zet in op gedifferentieerd onderwijs aan voor kleuters op niveau 1ste, 2de en 3de kleuter. Het aanbod wordt steeds afgestemd op maat van het kind, rekening houdend met de specifieke en individuele onderwijsnoden en –behoeften van de leerling. We stellen telkens een individueel handelingsplan op om hier tegemoet aan te komen.

Foto van Ontwikkelingsstimulering

Ontwikkelingsstimulering

Binnen het didactisch en sociaal-emotioneel aanbod wordt sterk ingezet op ontwikkeling stimulerende vaardigheden. Hierbij gaat de aandacht uit naar de volledige ontwikkeling van de kleuter. Op die manier bouwen we aan een stevige voorbereiding om de stap naar het lager onderwijs te maken.

Foto van Wiskunde initiatie

Wiskunde initiatie

In de kleuterklas wordt reeds gericht gewerkt aan de ontwikkeling van wiskundig inzicht bij kleuters zodat de leerlingen vaardig worden in het oplossen van wiskundige problemen.

Foto van Warme en veilige omgeving

Warme en veilige omgeving

We bieden betekenisvolle activiteiten aan in een warme en vertrouwde sfeer. We willen inzetten op de motivatie, het welbevinden en de betrokkenheid van elke kleuter. Een positief en veilig klasklimaat is namelijk een belangrijke voorwaarde om tot leren en ontwikkelen te kunnen komen: het is belangrijk dat kinderen zich goed voelen in de klas.

Foto van Structuur en voorspelbaarheid

Structuur en voorspelbaarheid

De dagdagelijkse werking en de inrichting van de kleuterklas voorziet structuur en voorspelbaarheid. Dit geeft een zekere vorm van veiligheid, geborgenheid en zekerheid voor de kleuter.

Foto van Kleuteryoga

Kleuteryoga

In de kleuterklas wordt ingezet op kleuteryoga. Dit draagt bij aan een positief zelfbeeld, een sterker zelfvertrouwen, een groter zelfbewustzijn en innerlijke rust. Door yogaoefeningen, bewegingen, ademhaling, massage, klank en spel, ontdekken de kinderen de mogelijkheden van hun lichaam en hun innerlijke wereld.